Fakti par slēpošanu

Apmēram pirms 5 tūkstošiem gadu Somijā, Norvēģijā, Zviedrijā un Krievijas, Ķīnas ziemeļos iedzīvotāji sāka nodarboties ar šobrīd tik populāro sporta veidu – slēpošanu. Pirmās slēpes bija ļoti garas, darinātas no koka plāksnēm, kuras pie kājas noturēja vaļēji sasieti vītola zari vai ādas siksnas. Pirmie slēpotāji bija vietējie mednieki, priesteri, vecmātes – kuri savu darba specifikas dēļ bija spiesti reizēm pārvietoties pa dziļiem sniegiem, un, savukārt, šīs slēpes palīdzēja to veiksmīgāk izdarīt.

Astoņdesmito gadu beigās un deviņdesmito gadu sākumā norvēģi attīstīja arvien modernāku ekipējumu šim sporta veidam. Pievienojot slēpju siksnām spēcīgākus papēžu nostiprinātājus, ar slēpēm varēja daudz vieglāk pārvietoties, kā arī veikt asus pagriezienus, traucoties lejā pa kalnu. Ap 1820. gadu norvēģi rīkoja pirmās slēpošanas sacensības, kas vēlāk izveidoja arī jaunu sporta veidu – tramplīna lēkšanu.

Laikam ejot, tika izveidoti lielie slēpošanas zābaki, kurus daudz vieglāk ir piestiprināt pie slēpēm, un kuri veic stabilu kāju drošības funkciju, neļaujot izmežģīt potīti vai gūt citus savainojumus.

Ekspertu padomi, kā pareizi slēpot:

* Esi līdzsvarots. Svaram ir jābūt vienmērīgi sadalītam. Nevar atliekt muguru pārāk tālu, vai arī veikt ļoti lielu liekšanos uz priekšu. Ja tu nevari sev atbildēt uz jautājumu, vai tu varētu šādā pozīcijā nostāvēt arī tad, ja kājās nebūtu atbalsta zābaki, tad zini, ka kaut kas nav pareizi.

* Pēdas pirmās uzsāk kustību. Vienmēr pirms veic pagriezienu pa labi vai kreisi, sāc ar pēdu virzību. Nekad pagriezienu nesāc ar gurnu vai plecu pagriešanu, bet gan ar pēdu, Piemēram, ja vēlies pagriezties pa kreisi, vispirms nepieciešams nospiest labās kājas īkšķi. Turi abas kājas vienā intervālā un ar katru strādā patstāvīgi – koncentrējies ar vienu kāju virzīties un veikt pagriezienu, bet otru kāju uzturi kā stabilizatoru.

* Skaties, kur brauc. Iesācējiem uz kalna ir spēcīga tendence skatīties tikai uz leju uz savām slēpēm. Tomēr ļoti noderīgi ir cieši vērot visu, kas notiek uz kalna. Tev ir jābūt gatavam strauji reaģēt un apstāties vai veikt pagriezienu, lai izvairītos no sadursmes, ja kāds ir ieslēpojis tev priekšā.

* Veic S veida nevis Z veida pagriezienus. Tas nozīmē, ka veicot pagriezienus, domā par gludām un vijīgām S veida līknēm sniegā, nevis asiem zigzaga veida pagriezieniem.

* Nebaidies nokrist. Ikviens iesācējs ir kritis, it īpaši situācijās, kas nevar apstāties. Kamēr tu iemācīsies apstāties, tikmēr kritieni ir garantēti. Slēpošana pa lielu kalnu var uzņemt lielu ātrumu, ja nemācēsi skaisti izgriezt pagriezienus, tāpēc krišana dažkārt ir labākais variants kā tomēr apstāties. Jo kā saka daži treneri, tad labāk ir nokrist, nekā radīt vēl bīstamākas situācijas, turpinot nekontrolēti braukt ar lielu ātrumu. Tomēr atceries, ka labāk ir kristu uz aizmuguri nekā priekšu, tāpēc ja ir iespēja – kontrolē savus kritienus.

© 2017   www.sniegaklubs.lv